Sunday, December 20, 2009

Eastern Metal Spearhead - Dead Eyes Glow!

Hey! saya nak introduce band metalcore dari terengganu iaitu DEAD EYES GLOW! Selamat membaca. Tak banyak yang saya kena interview diorang sebab mereka dah bagi pada saya mereka punye media kit, so selamat membaca.

WE ARE DEAD EYES GLOW!!!P.SAPIXS BLEEDING!!


Sejarah Dead Eyes Glow (DEG)
DEG, ditubuhkan dlm pertengahan tahun 2006 (6.6.6) oleh lima sekawan yg semuanya penggemar aliran hardcore, yg mana mreka suka untuk menunjukkan minat dan cinta mereka akan 'loud and heavy music'!. Ia bermula apabila Aren balik ke kg halamannya (Kuala Terengganu) dan bercadang untuk menubuhkan satu band metal/hardcore bersama brothernye Apit, dan untuk represent the east coast hardcore/metal!.

Pencarian mereka untuk line-up taklah mengambil masa yg lama memandangkan Naza, Munk, dan Naem lepak kat tempat yg sama dan berkongsi minat music yang sama. December 08, Zack menyertai band ini sebagai vocals. March 09, Naem meninggalkan band ini atas urusan peribadi. Naxa K menyertai secara rasminya joined band ni pada July 09 dan mengambil posisi bassist dan untuk memberi ruang kepada Munk untuk concentrate kepada karier kerjanya. Tetapi, Munk akan terus join band dari semasa ke semasa. Dengan berbekalkan pelbagai music background, mereka struggle untuk express diorang punya emotions and belief !. Lahir, membesar, dan struggled dri bandar yang kecil di pantai timur Malaysia (Kuala Terengganu) menjadikan mereka semakin berusaha untuk memberikan impak baru pada scene metal/hardcore Malaysia. Perjuangan untuk 6 anak muda ini bermula!


Influence DEG
Kebanyakkan influence mereka datang dari band-band English Metal seperti Architects, Bring me The Horizons, Centurion dan etc. Oleh kerana kekurangan pendengar English Metal di Malaysia merupakan antara major faktor DEG memilih untuk meng'explore'kan muzik jenis ini dan mengeluarkan muzik malaysia yang fresh/unik.


DEAD EYES GLOW LINE UPS
Zack - Vocals
Apit - Guitarist
Naza G - Guitarist & Backup Vocals
Naxa K - Bassist
Aren - Drummer
Munk - Sessionist


DEAD EYES GLOW DISCOGRAPHY


ALBUM TITLE : SINGLE 2009 -DAMN THE SINNER.
PRODUCED BY : HISTORIC RECORDS,MALAYSIA.
DATE RELEASED : SEPTEMBER 9 2009.
PRICE : DOWNLOADABLE FOR FREE. Check at their myspace page
Tracks:
1. DAMN THE SINNER



ALBUM TITLE : IN SEARCH OF THE GLORY WE HAD LOST.
PRODUCED BY : HISTORIC RECORDS,MALAYSIA.
DATE RELEASED : AUGUST 1 2008.
PRICE : MYR 16 ONLY.

Tracks :
1. SINKING VESSELS.
2. BURN DOWN ESCURIA.
3. THE LAST FLIGHT.
4. DEVIL IN YOUR KISS.
5. RUPTURED MY REPLICA.
6. FOR THIS DEATH.
7. FRAGILE OPERA.
8. DEATHSTARS AND THE BLOODY SKIES.
9. ALBERT ENSTEIN LAST SUPPER.
10. THE FALSS OF GREATEST TRAITOR


DEG'S Press & Reviews

- Planet-Loud.com
"Forget America, forget London, where you really need to go for the kids that are doing it for real are places like Malaysia, places where there are no huge labels and massive advertising companies pumping money into the scene. These are places were the kids love their metal with an unhealthy obsession and it is this genuine love and passion that shows in their bands. Inspired by the current crop of British extreme metal bands like Architects, Bring Me The Horizon and Centurion as well as fellow noise-merchants like Norma Jean and Darkest Hour, this five piece show the talent and ideas to be worth a punt if your musical tastes lean towards the noisier end of the metal spectrum. While the initial tracks on their Myspace page sound raw and unpolished (part of the appeal of this band), a full EP is due out later this Autumn."

- REVOLUTION MAG-NOV 09-ISSUE 101
DEAD EYES GLOW FEATURED IN REVOLUTION MAG-NOV 09-ISSUE  101-GET YOUR COPY NOW.

- EMPAYAR MAG.-DEC 08-ISSUE 5
DEAD EYES GLOW SINGLE FLASH NEWS IN KONSERT MAG-NOV 09-ISSUE  103


DEG's Merchandise
DEG ade mengeluarkan 'Robocore' tee's design oleh Q Graphic dan di print oleh Suicidal Clothing dan sudah keluar dengan dua warna iaitu kuning dan putih. Mereka juga ada collaborate project dengan skate apparel SHUT UP! dan akan keluar sekitar 2010. Anda boleh check myspace diorang untuk maklumat lanjut. :)


Perkembangan Terbaru DEG
Baru-baru ini diorang upload single terbaru "Damn The Sinner" di lmn web myspace diorang dan blh download secara free. Dengan berbekalkan comment yang postitf dri pendengar, ia menjadikan mereka bersedia untuk keluar dari dunia underground. Sekarang DEG telah conentrate untuk rilisan album mereka yg kedua dan akan dirilis awl Januari 2010 oleh Historic Records. Recording studio telah diatur dan mereka akan merecord di Bandshop, Kuala Lumpur.

Pada masa sekarang, 5 lagu telah siap di'furnish' dan dalam keadaan yang baik. Pada Januari dan februari 2010, mereka akan kembali untuk tour sekitar Asia Region seperti Indonesia, Singapore, dan Thailand, dan semestinya Malaysia Tour.


DEG Previous Shows :
DEG telah banyak perfomed di gig sekitar Malaysia. Mereka juga pernah berkongsi pentas dengan band-band seperti Parkway Drive (Aus), Ignite (US), Magrudergrind (US), Eucalypt, (Aus), Burgerkill (Ina), Sweet As Revenge (Ina), Overthrown (SG), Stompin’ Ground (SG) dan lain- lain lagi.

IGNITE FEST 2009.FINAL POSTER
DEG @ PARKWAY DRIVE LIVE IN KL 2009.FEB 8 2009


FAQS :

1. Pendapat DEG tentang mse depan scene di terengganu?
Alhamdulilah,kami amat teruja dgn perkembangan scene di terengganu. Band-band yang sedia ada sekian lama juga telah mampu memecah pasaran di luar Terenganu mahupun scene antarabangsa. Dengan adanya banyak bakat-bakat baru, clothing label baru, bilangan gigs yang meningkat & juga distro-distro, scene terengganu mampu bergerak lebih maju di masa akan datang. Syabas untuk semua dan bersama-sama lah kita semua menjaga scene yang kita sayangi ini untuk generasi seterusnya! Last but not least, perangi semua anasir-anasir yang tidak sihat yang akan melemahkan kita and keep on struggle even though the Terengganu scene had been used by a certain major indie label that only think about making profit for their ass, instead of helping each other to make a victory to Terengganu scene.


2. Last words for fan?
Untuk semua shabat-sahabat DEG, setinggi-tinggi penghargaan kami ucapkan kerana sudi supports band kami for almost 3 years & a half now.Kehadiran band kami di dalam scene Terengganu hanyalah semata-mata cooperation untuk semua!Sila layari page kami di Myspace untuk mendengar Single terbaru dari kami, Damn The Sinner dan download single tersebut secara percuma!Untuk sebarang info, show's bookings & sebagainya, email kami di Myspace or call 012-2219707. Dapatkan juga Debut album 2008 DEG, 'In Search Of The Glory We Had Lost' di distro-distro or kedai muzik berhampiran anda, segala maklumat mengenainya telah dilampirkan di Myspace kami.Sekali lagi,terima kasih kepada semua & juga mr. muix kerana sudi meluangkan masa dengan DEG.Love & Respect from all of us!



Contacts:

Official website:
- www.myspace.com/deadeyesglow
- www.purevolume.com/deadeyesglowmy
- www.facebook.com/deadeyesglow
- www.twitter.com/deadeyesglow
- amp.channelv.com/deadeyesglow

Sebarang crticts, feedback, boleh email di:
- historic_records@yahoo.com
- dead_eyes_glow@yahoo.com
- gastacops@yahoo.com (available at Yahoo Massenger)
- For shows booking, Dead Eyes Glow boleh call +6012-2219707 (aren).

No comments: